Allmänna villkor

1. Tillämpningsområde

Villkoren angivna häri gäller mellan Destra Advokatbyrå AB (”Destra”) och de uppdragsgivare som anlitar Destra (”Klienten”). Genom att anlita Destra accepterar klienten dessa allmänna villkor.

2. Förhållande mellan jurist och klient

Destra advokatbyrå är skyldig Klienten lojalitet, men medverkar aldrig till regelvidrigt förfarande. Destra advokatbyrå har strikt tystnadsplikt om Klientens och dennes närståendes förhållanden. Information som Klienten lämnar lämnas inte ut till utomstående part, annat än i de fall det krävs för att driva Klientens ärende (t.ex. kan information lämnas till sakkunninga eller domstolar). Undantag från tystnadsplikten gäller vidare i den mån yppande av information är nödvändigt för att Destra ska kunna värja sig från Klander från Klientens sida eller kräva in befogat ersättningsanspråk.

Destra avgör hur Klientens uppdrag ska utföras. I möjligaste mån ska Destras avsikter med uppdragets skötande kommuniceras med Klient och godkännas av densamma.

Klienten ska till Destra lämna all nödvändig information om uppdraget. Klienten ansvarar för att lämnad information är riktig. Destra förlitar sig på den information Klienten lämnar.

Klienten har en rätt att begära att få tillbaka originalhandlingar från Destra. Destra bevarar kopior, i enlighet med den arkiveringsskyldighet advokatbyråer har. Arkiveringen sker som utgångspunkt på elektronisk väg. 

3. Avslutande av uppdraget/tjänsten

Klienten har en ovillkorad rätt att när som helst säga upp/avsluta uppdraget som lämnats till Destra och behöver inte redogöra för sina skäl.

Vid Klientens uppsägning/avslut debiterar Destra för utfört arbete samt nedlagda kostnader fram till tidpunkten för uppsägningens mottagande och eventuella åtgärder som skäligen krävs för att avsluta, och i förekommande fall, överlämna ärendet till annan advokat.

Destra advokatbyrå har rätt att säga upp avtalet eller frånträda från uppdraget om klienten inte följer överenskomna villkor. Destras skäl till att avsluta uppdraget kan vara följande:

  • Klienten har vid överlämnande av uppdraget medvetet undanhållit sådana omständigheter som skulle ha varit väsentliga för Destras bedömning för antagande av uppdraget,

  • Klienten i orimlig grad betungar eller besvärar Destra och inte kan förmås till rättelse,

  • Klienten lämnar Destra instruktioner att utföra uppdraget på ett sätt som uppenbarligen är gagnlöst eller strider mot Klientens intressen och trots påpekande vidhåller dessa instruktioner,

  • Klienten i väsentliga avseenden handlar i strid med Destras råd eller annars klart ger till känna att klienten förlorat förtroendet för handläggande jurist vid Destra, eller

  • Klienten trots påminnelse inte betalar förskott eller ersättning som Destra har rätt att kräva på grund av uppdraget.

Destra kan även bli tvunget att avsluta uppdraget om en intressekonflikt uppkommer under arbetets gång.

 

4. Arvoden, debitering och betalning

Det arvode som Destra debiterar ska vara skäligt. Vad som är skäligt arvode varierar från fall till fall och beror uppdragets omfattning, dess art, svårighetsgrad och betydelse, liksom advokatens skicklighet, arbetets resultat och andra sådana omständigheter.

Som utgångspunkt tar Destra betalt per timme nedlagd arbetstid mot en avtalad timtaxa. Som nedlagd arbetstid räknas all tid som ägnas åt Klientens uppdrag, inbegripet telefonsamtal, mejlkontakter, inläsning samt restid och annan tidsspillan.

I de fall uppdraget utförs mot den av Domstolsverket fastställda timkostnadsnormen förbehåller sig Destra rätt att höja denna taxa när Domstolsverket gör detsamma. För arbete som utförts men ej fakturerats kan således retroaktiv höjning av taxan förekomma (detta sker vanligen vid årsskiften).

I de fall då uppdraget sträcker sig över en tidsrymd längre än en månad faktureras klienten som utgångspunkt månadsvis.

För fall som omfattas av rättsskydd är Klienten skyldig att betala sin självrisk direkt till Destra. Storleken på självrisken beror på vilken timtaxa Destra tillämpar i ärendet.

Destra äger rätt att begära förskottsbetalning av Klient. En sådan begäran kan inte förstås som en uppskattning av totalt pris för ärendet/uppdraget.

I de fall betalning för utfört arbete eller förskott ej erläggs äger Destra rätt att frånträda uppdraget.

Fast pris kan lämnas för vissa ärendetyper.

Klienten kan alltid be att få veta vilket arvode som är upparbetat.

Vid dröjsmål med betalning förbehåller sig Destra advokatbyrå rätten att erhålla dröjsmålsränta samt att kräva avgift för betalningspåminnelsen. Vid utebliven betalning kan vidtas inkassoåtgärder eller ansökan om betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten ges in.

5. Ansvar

Destra har en ansvarsförsäkring. Destras ansvar är begränsat till det belopp som kan utgå enligt vid var tid gällande ansvarsförsäkring.

6. Tvist

Om Klienten är missnöjd med utfört arbete ska denne i framställa klagomål till den jurist som huvudsakligen utfört arbete i Klientens ärende. Reklamation ska då ske inom 60 dagar från det att Klienten upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamation måste ske senast tre år efter det att uppdraget avslutades. Sker reklamation inte i rätt tid har Klienten förlorat sin rätt att åberopa felet.

Om Klienten efter diskussion med Destra inte når en överenskommelse i godo kan Klienten, om denne är att anse som konsument, vända sig till Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd. Destra är skyldigt att följa de beslut som nämnden kommer fram till. Nämnden återfinns på hemsidan https://www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden/ och har postadressen

Konsumenttvistnämnden
Sveriges advokatsamfund
Box 27321
102 54 Stockholm

samt e-postadress och telefonnummer enligt följande: konsumenttvistnamnden@advokatsamfundet.se
08-459 03 00

Alla tvister som ska avgöras av domstol ska avgöras av svensk allmän domstol. Svensk lag ska tillämpas.